Přejít k hlavnímu obsahu

Doma během karantény



Doporučení pro zvládání izolace a karantény

Ocitnout se v nějaké formě izolace nebo v karanténě může být hodně náročná zkušenost. Pokud je to možné, stále udržujte po tento čas své sociální kontakty prostřednictvím digitálních zařízení. Snažte se zachovat vlastní zvyklosti a co možná největší neměnnost.

Je důležité vyváženě jíst, mít dostatek spánku a odpočinku, snažit se také o fyzickou a mentální aktivitu. Je dobré používat metody zvládání stresu, které u vás již dříve fungovaly a prokázaly se jako účinné. Je spousta způsobů snižování stresu, jako je třeba relaxace či meditace.

O základních doporučeních pro udržení psychického zdraví se dozvíte z tématu Duševní hygiena.

Pokud cítíte, že si potřebujte s někým promluvit, ať už o konkrétním problému, či si jen tak popovídat, obraťte se na jednu z krizových linek. 

Doporučení pro zvládání soužití

Trávení karantény v páru či rodině může být výhodou i nevýhodou. S partnerem a rodinou se můžete vzájemně podpořit, ale také hrozí, že si časem „začnete lézt na nervy.“

Co dělat, aby nedocházelo ke konfliktům?

  1. Zásadní je obrnit se dávkou trpělivosti a tolerance – trávení minimálně 14 dní v jenom prostoru je náročné pro všechny. 
  2. Snažte se čas rozdělit na ten strávený společnými aktivitami a na čas, který se každý z vás věnuje sám sobě.
  3. Pokud jsou v domácnosti také děti, snažte se rozdělit si péči o ně.
  4. Doba je náročná i z hlediska obav a starostí – o zdraví blízkých, o budoucnost. Snažte se s partnerem o svých obavách mluvit.
  5. Své pocity v sobě neduste, snažte se o nich s partnerem i dětmi mluvit. Pokud spory vyřešíte hned, daleko méně hrozí, že se situace vyhrotí.
  6. Udělejte si nějakou malou radost – pusťte si film, uvařte spolu, zahrajte si společenskou hru.

 


Související odkazy a zdroje