Blíží se doba prázdnin a plánování dovolených. Také se ale stále rozšiřuje skupina lidí, která již může být očkována. Proto při rezervaci termínu očkování s plánovanou dovolenou počítejte.
Postup před rezervací termínu 1. dávky
K očkování se zaregistrujete, nicméně po obdržení Zvací SMS s PIN2 a před provedením rezervace počítejte s datem druhé dávky. Pomocí PIN2 se přihlaste a podívejte se, jaké datum 1. dávky a jaká vakcína jsou vám k dispozici. Následně si můžete spočítat termín 2. dávky:
- u vakcíny Comirnaty (Pfizer/BioNTech) a Moderna se 2. dávka aplikuje po 38 až 42 dnech,
- u vakcíny Vexzevria (AstraZeneca) je to 84 - 91 dnů,
- vakcína Janssen (Johnson & Johnson) je jednodávková a druhý termín tak není třeba řešit.
V případě, že vám termín druhé dávky koliduje s plánovanou dovolenou, nedokončujte rezervaci. Nechte tuto Zvací SMS propadnout. Nemusíte se bát, vaše registrace zůstává platná a jakmile bude mít očkovací místo k dispozici další termíny, přijde vám nová Zvací SMS (s PIN2) a k dispozici tak budete mít nové termíny 1. dávky. Zvací SMS vám přijde celkem 3x, pokaždé s jinými nabízenými termíny pro 1. dávku. A kdyby se náhodou stalo, že vám termíny ani v jedno ze 3 případů nebudou vyhovovat, tak vám registrace sice propadne, ovšem nic vám nebrání provést registraci znovu. A opět vám přijde postupně 3x Zvací SMS s nabízeným 1. termínem.
Postup po rezervaci termínu 1. dávky
Pokud jste si termín 1. dávky již registrovali, ale ještě jste 1. dávku neobdrželi, kontaktujte očkovací místo, zda by šel termín posunout. Pokud to nepůjde, rezervaci zrušte, vytvořte novou registraci a znovu čekejte na Zvací SMS. Týká se vás pak stejný postup jako když jste rezervaci ještě nikdy neprovedli
Postup po aplikaci 1. dávky
Pokud jste již obdrželi 1. dávku, pak máte jistě i pevně daný termín 2. dávky. Na očkovacím místě s tímto termínem počítají a dle toho distribuují a podávají vakcíny i dalším lidem. Zkuste na očkovací místo zavolat, zda by nešel 2. termín posunout, ovšem posunout i tak půjde jen v řádu dnů - 2. dávka musí být podána v časových intervalech uvedených výše, dle studií je při dodržení těchto intervalů vakcinace nejúčinnější.
Jen v ojedinělých případech lze posunout termín 2. dávky mimo toto časové rozmezí. Takové případy je třeba řešit individuálně, dle dopadu na zdravý dotyčného apod. Proto to lze provést pouze ze závažných zdravotních důvodů jako je operace, propuknutí infekčního onemocnění apod. Ti, kteří o odložení 2. dávky ze zdravotních důvodů požádají, budou muset doložit lékařské potvrzení zdravotního stavu, aby mohla být vakcinace následně (či předem) provedena pro pacienta bezpečně s ohledem na jeho zdravotní komplikace.
Dovolená, pracovní cesta, naplánovaná svatba a podobné události, nejsou důvodem ke změně 2. termínu očkování. Vakcinace je plánovaná tak, aby byla co neúčinnější a k tomu je třeba dodržet správné načasování 2. dávky. Efektivita plošné vakcinace by tak (dle nejnovějších studií) klesla, pokud by velké množství lidí nebylo naoočkované v nejvhodnější čas. Druhou věcí je pak logistika vakcín, kdy při změnách 2. termínů pro tisíce, ne-li statisíce, lidí by očkovací místa nemohla správně plánovat termíny dalším lidem a mohlo by docházet i ke znehodnocování nedostatkových vakcín.
Pokud už se do situace se zamluvenou dovolenou apod. v termínu 2. dávky dostanete, zkuste se domluvit s poskytovatelem dovolené, nebo ubytování o jejím odložení na pozdější termín. Je i v zájmu jejich odvětví, aby cestovali až plně naočkovaní lidé.