Životní situace a Aktuální opatření jsou aktuální dle PES 5. Na AJ se pracuje.

psychologyDoma během nouzového stavu



Doporučení pro zvládání nouzového stavu

Ocitnout se v nějaké formě izolace nebo v karanténě může být hodně náročná zkušenost. Pokud je to možné, stále udržujte po tento čas své sociální kontakty prostřednictvím digitálních zařízení. Snažte se zachovat vlastní zvyklosti a co možná největší neměnnost.

Je důležité vyváženě jíst, mít dostatek spánku a odpočinku, snažit se také o fyzickou a mentální aktivitu. Je dobré používat metody zvládání stresu, které u vás již dříve fungovaly a prokázaly se jako účinné. Je spousta způsobů snižování stresu, jako je třeba relaxace či meditace.

O základních doporučeních pro udržení psychického zdraví se dozvíte z tématu Duševní hygiena.

Pokud cítíte, že si potřebujte s někým promluvit, ať už o konkrétním problému, či si jen tak popovídat, obraťte se na jednu z krizových linek. Jejich seznam najdete v okruhu Stres a zvládání dopadů pandemie > Psychologická pomoc.

Doporučení pro zvládání soužití v nouzovém stavu

Trávení karantény v páru či rodině může být výhodou i nevýhodou. S partnerem a rodinou se můžete vzájemně podpořit, ale také hrozí, že si časem „začnete lézt na nervy.“

Co dělat, aby nedocházelo ke konfliktům?

  1. Zásadní je obrnit se dávkou trpělivosti a tolerance – s pandemií se pravděpodobně výrazně znění dynamika vašeho soužití a každému bude trvat jinak dlouho, než se se situací sžije.
  2. Snažte se čas rozdělit na ten strávený společnými aktivitami a na čas, který se každý z vás věnuje sám sobě.
  3. Pokud jsou v domácnosti také děti, snažte se rozdělit si péči o ně.
  4. Doba je náročná i z hlediska obav a starostí – o zdraví blízkých, o budoucnost. Snažte se s partnerem o svých obavách mluvit.
  5. Své pocity v sobě neduste, snažte se o nich s partnerem i dětmi mluvit. Pokud spory vyřešíte hned, daleko méně hrozí, že se situace vyhrotí.
  6. Nezapomeňte, že i na děti situace doléhá. Nevídají se s kamarády, nemají kde vybít svou energii. Pokud se vám najednou zdá prostor bytu menší než obvykle, zkuste se jít na chvíli projít na čerstvý vzduch. Malá procházka vám jistě prospěje.
  7. Udělejte si nějakou malou radost – pusťte si film, uvařte spolu, zahrajte si společenskou hru.