Tato Životní situace je archivována. Text níže nemusí být aktuální.
Pravidla a doporučení
eNeschopenka je neschopenka (hlášení pracovní neschopnosti) pro zaměstnavatele a správu sociálního zabezpečení, která je vystavena lékařem elektronicky. Účelem eNeschopenky je zjednodušení přenosu informací, protože elektronicky propojuje hned 3 subjekty: lékaře, zaměstnavatele a Českou správu sociálního zabezpečení (ČSSZ).
eNeschopenka se týká jen dočasné pracovní neschopnosti, ale dočasně ji lze podle metodických pokynu ČSSZ použít i pro hlášení vzniku karantény. V praxi to znamená, že zaměstnanec nemusí nikam nosit papírové dokumenty, vše vyřídí online – tedy na dálku v bezpečí domova bez rizika nákazy. Obdrží pak průkaz práce neschopného užitečný pro případ kontroly ze strany příslušných orgánů.
V případě pozitivního PCR testu na nemoc covid-19 se pro vystavení neschopenky obraťte na svého praktického lékaře.
V případě pozitivního testu v zaměstnání lze vypsat neschopenku 5 dní zpětně. Podrobné informace naleznete v ŽS Povinné testování zaměstnanců na pracovištích a OSVČ.