Přejít k hlavnímu obsahu

eNeschopenka



Tato Životní situace je archivována. Text níže nemusí být aktuální.

 

Pravidla a doporučení

eNeschopenka je neschopenka (hlášení pracovní neschopnosti) pro zaměstnavatele a správu sociálního zabezpečení, která je vystavena lékařem elektronicky. Účelem eNeschopenky je zjednodušení přenosu informací, protože elektronicky propojuje hned 3 subjekty: lékaře, zaměstnavateleČeskou správu sociálního zabezpečení (ČSSZ).

eNeschopenka se týká jen dočasné pracovní neschopnosti, ale dočasně ji lze podle metodických pokynu ČSSZ použít i pro hlášení vzniku karantény. V praxi to znamená, že zaměstnanec nemusí nikam nosit papírové dokumenty, vše vyřídí online – tedy na dálku v bezpečí domova bez rizika nákazy. Obdrží pak průkaz práce neschopného užitečný pro případ kontroly ze strany příslušných orgánů.

V případě pozitivního PCR testu na nemoc covid-19 se pro vystavení neschopenky obraťte na svého praktického lékaře. 

V případě pozitivního testu v zaměstnání lze vypsat neschopenku 5 dní zpětně. Podrobné informace naleznete v ŽS Povinné testování zaměstnanců na pracovištích a OSVČ.

Časté dotazy k tomuto tématu

Opravdu postačuje zaměstnavateli pouze oznámit, že jsem práce neschopný, a už mu nemusím nosit neschopenku ani lístek na peníze?
Jak se zaměstnavatel dozví o vzniku pracovní neschopnosti svého zaměstnance?
Jak mi bude nemocenské vypláceno?
Jak budu žádat o výplatu nemocenského?
Jak mi bude nemocenské vypláceno, když jsem OSVČ?
Neschopenky jsou nově jen elektronicky, jak to je s ostatními dávkami jako je ošetřovné, otcovská, PPM?